5 DRÖMARBETSPLATSER I MODEBRANSCHEN

Modebranschen är stor, möjligheterna är många och trenderna är i ständig förändring. Vad skulle du mest vilja arbeta med? Var kan du jobba? Och vilka arbetsplatser är de mest eftertraktade i modebranschen? Vi har samlat 5 drömarbetsplatser i modebranschen som kan ge dig inspiration till din framtid inom branschen.

VOGUE

Man kan inte undkomma det världsomspännande modemagasinet Vogue. Om du får en fot in hos Vogue får du en otrolig inblick i de trender som sker här och nu. Magasinet har funnits i över 100 år och har alltid representerat de största modetrenderna och designers. Vem vill inte vara med och förmedla nya märken, utforska nya trender och uppkommande designers?

Du kan till exempel anta dig rollen som Editor-in-Chief, där du har det övergripande ansvaret för att utgivandet av magasinet. Artiklarna ska ge mening och innehållet måste hålla måttet. Kort och gott ser du till att agendan följs och att allt rullar på som det ska. Men du kan också låta idéerna flöda och skapar-intresset komma igång som Fashion Director. Här skapar du koncepten bakom magasinets uttryck, tar beslut om vilka trender som ska lyftas upp och bevakas och ser till att modellerna är rätt klädda till nästa photoshoot. En annan möjlighet är att ta med pennan och blocket och ge sig ut på jakt efter spännande historier i rollen som skribent.

FASHION WEEK

Gillar du tanken på att kombinera ditt modeintresse med eventplanering? Då är alla världens modeveckor perfekt för dig. Två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten, samlas modeälskare från hela världen i olika städer för att spana på säsongens kommande trender. Officiella fashion weeks finns idag i mängder av städerna världen över. Men de allra största håller idag till i bland annat New York, Milano, London, Paris, Köpenhamn och Stockholm. Oavsett var du vill jobba, så lovar vi dig att ett jobb på någon av modeveckorna kommer passa dig som handen i handsken om du har passionen för mode.

Här kan du antingen vara med och besluta om vilka nya märken och designers som ska få plats på årets catwalks, eller vara med att arrangera eventet. Det finns mängder av jobbmöjligheter för den som vill ge sig in i branschen. Bland annat kan du ha hand om avtal, jobba med PR, hantera content till sociala medier eller ansvara för att det visuella uttrycket håller ihop.

Det finns såklart flera stora roller att ta sig an. Antingen kan du axla rollen som Head of Business and Organisation eller som Head of Development and Communication, om du tycker att din styrka ligger i att koordinera och hålla många bollar i luften samtidigt. Om det är chefsrollen som du är sugen på, kan man såklart också satsa på att bli VD för hela modeveckan.

Det finns även flertalet projektledarroller som behöver fyllas. Här kan du arbeta med kommunikation och ansvara för kontakten med de stora klädesmärkerna. Eller så kanske du vill sitta vid bordet när avtalen skrivs med partners och sponsorer? En projektledare kan dock inte göra allt ensam, och där kan du som projektassistent komma väl till hands. Som projektassistent får du ofta delegerat ansvar för olika områden. Det kan för exempelvis vara kommunikation eller logistik. Oavsett vad du gillar och vad du har för drömmar, kan de olika modeveckorna erbjuda många olika jobbmöjligheter.

MODEHUS

Oavsett om det är nya eller redan etablerade modehus du vill arbeta för, så är det väsentliga för dem att bygga ett starkt team. Ett starkt team säkerställer ofta deras position i den konkurrenskraftiga modebranschen. Kanske har du en dröm att bli en del av teamet bakom Randy, Acne eller Versace? Det är många saker att hålla koll på när man ger sig in i modebranschen. Kollektionerna ska säkerställas, designen ska bedömmas och till sist såklart produceras.

En stor del av modehusen arbetar med PR och marknadsföring. De sociala medierna har på senaste år blivit en väsentlig del för marknadsföring av produkter, så också inom modebranschen. Därför är det viktigt att det finns någon som kan skapa en stark digital strategi och vara i kontakt med kunderna på de sociala plattformarna. Du kanske drömmer om en roll som Digital Koordinator eller Social Media Manager? Idag är det viktigt för klädmärken synas. Utöver att göra det på sociala medier kan man synas genom samarbetspartner eller artister som jobbar med musik, film och TV.

Så om du är duktig på att nätverka och hela tiden kommer i kontakt med riktigt bra erbjudanden, så skulle du förmodligen passa perfekt hos ett team på ett modehus. I modebranschen går det ofta undan, oavsett om det handlar om avtal eller om trender, men kan du hålla tungan rätt i mun så är det kanske något för dig.

MODELLAGENTUR

En stor del av modebranschen är de som bär kläderna och visar upp dem. Det kräver att hitta människor som ska representera ett märke på en catwalk eller som kan pryda omslaget av ELLE, L’Officiel Hommes eller Harper’s Bazaar. Arbetet på en modellagentur passar dig som har en talang för att se unik skönhet och karaktäristiska drag i en människa, redan när du ser dem på gatan.

På en modellagentur kan du vara en scout och vara den som letar och finner nya modeller. Men du kan också vara den som finner stylisterna till modellerna. Du själv kanske till och med vill vara stylisten? Du jobbar då med modellens uttryck och vara med och har ambitionen för att skapa fantastiska bilder. Om du hellre vill representera diverse modeller finns möjligheten att arbeta som agent. Då arbetar du med att hitta modelljobb till modellerna, hålla koll på viktiga dokument och vara den kontaktperson som tidningarna vänder sig till om de letar efter en visst uttryck som ska representera en kollektion eller produkt.  

SJÄLVSTÄNDIG

Många, riktigt många, går in i modebranschen med drömmen om att skapa sitt eget klädmärke och viljan att skapa till modevärldens senaste trend. Som självständig modedesigner är du din egen chef. Kanske sitter du på en kontor och spånar idéer, verk, skisser och designer. Det är du som bestämmer dagordningen och styr över besluten. Idéerna är dina egna och bara upp till dig att bestämma över, till exempel vilka färger nästa kollektion ska ha eller vilket uttryck kommande klädesplagg ska följa.

Det är många saker att hålla koll på, men det är också det som är charmen i det hela. Kollektioner ska visas, PR ska utföras, budgeten ska planläggas och samarbetsavtal ska skrivas. Du ska också ha hittat modeller som kan representera dina kollektioner och ditt klädmärke, och arrangera professionella fotograferingar för att bygga din portfolio. Självklart blir det du som ansvarar för att bygga ditt eget team när tiden är inne för att utvidga personalstyrkan. Då vill man ha ett team som tillsammans klarar både med- och motvind. Här är det viktigt att kunna se utmaningarna man ställs inför från en positiv synvinkel, för att kunna ta de svåra besluten man ofta ställs inför som självständig modedesigner.