Kursen

Ge din karriär en knuff i rätt riktning med Innovative Fashion Management. På kursen möter du branschfolk, utvecklar ditt nätverk och gör dig redo för att ta plats i modebranschen.

Vill du stå först i kön till drömjobben i modebranschen? Kanske som designer, projektledare, sociala medierexpert eller entreprenör? Kanske drömmer du om att stå bakom nästa hållbara varumärke, eller vill sitta vid bordet när nästa kreativa och starka kampanj planeras? Eller så kan det vara att du bara har ett stort intresse för mode och gärna vill lära dig mer om branschen generellt.

“Det är fantastiskt att vara omgiven av modeintresserade människor, som alla drömmer om en framtid i branschen, vilket är spännande lite ovanligt.”

– Katrine Jensen, tidigare deltagare.

Under 6 lektioner tar Innovative Fashion Management dig genom viktiga och relevanta ämnen, med undervisning från modebranschen. Utifrån workshops och spännande övningar kommer etablerade branschfolk dela med sig av sin kunskap för att skapa de bästa förutsättningarna för nya talanger inom branschen. Kursen ger dig därmed verktyg för att förvandla dina ambitioner till verklighet, och bidrar med viktiga kontakter och kunskaper för att du ska kunna påbörja eller fortsätta ditt arbete i den konkurrenskraftiga modebranschen.

Pris

Priset för kursen är _____ kr.

Du kan välja att delbetala upp till 4 gånger.

Första inbetalningen ska göras den ________

Sista ansökningsdag är 23 september.

Du kommer att få svar på din ansökan den 24 september.

Stockholm – Hösten 2018
Sup46, Stockholm

20 okt (lektion 1+2, 10-16)
10 nov (lektion 3, 10-14)
24 nov (lektion 4, 10-14)
08 dec (lektion 5, 10-14)
12 jan (lektion 6, 10-14)

Lektioner

#1 Kick off & Branschkunskap

Vi kickstartar kursen med nätverkande och branschkunskap

Den första lektionen är till för att introducera kursens upplägg. Det är också nu du möter de andra kursdeltagarna för första gången. Eftersom det är avgörande att ha ett starkt nätverk i modebranschen startar vi med detta under första lektionen. Du kommer även få en introduktion till hur modebranschen är uppbyggd samt få en överblick över branschens största aktörer.

#2 Creating a Fashion Brand

Entreprenörskap i modebranschen

Modebranschen hungrar efter kreativa entreprenörer som kan etablera varumärken i den svenska modeindustrin, både nationellt och internationellt. Men hur etablerar man egentligen sin egen verksamhet i modebranschen? Och vilka nybörjarmisstag ska du försöka undvika? Under denna lektion kikar vi närmare på de affärsmodeller som kan hjälpa dig att utveckla en idé till ett starkt, etablerat, varumärke.

#3 Product Management

Utvecklingen av trender, tendenser & koncept

Hur tar du hänsyn till samtida och framtida trender i förhållande till ett varumärke? Och hur översätter man dessa trender till framtida produkter och koncept? Under lektionen om Product Management går vi igenom vad begreppet trendscouting innebär och hur man utvecklar redan befintliga produkter. Vi kommer att fokusera på idé- och konceptutveckling i framtagningen nya initiativ, koncept eller produkter för ett visst varumärke.

#4 Campaign creation & Social Media

Etableringen av modekampanjer i en digital tidsålder

Oavsett varumärkens storlek är de i behov av kreativa kampanjer som sticker ut i en konkurrenskraftig modebransch. Men vilka tankar ligger bakom en framgångsrik kampanj? Och hur skapar man ett fångande budskap och ett unikt innehåll på de digitala medieplattformarna? Att vara i framkant med de digitala trenderna och medierna är avgörande när man drömmer om en framgångsrik karriär i modeindustrin. Under denna lektion lär du dig hantera de mest avgörande områdena för digital marknadsföring. Du får verktygen och kunskapen för att utveckla starka och iögonfallande kampanjer, samt lär dig om trender och utvecklingen på de sociala medierna.

#5 Better safe than sorry

Rättigheter och avtal i modebranschen

Vilka juridiska aspekter gäller vid förhandlingsbordet, och vilka avtal krävs för att säkra ditt projekt? Lagar, kontrakt och förhandlingar är avgörande faktorer inom projekt och företag. Under denna lektion får du en större förståelse för de viktigaste juridiska aspekterna och rättigheterna inom modebranschen. Efter denna lektion kommer du vara 100% redo att sitta vid förhandlingsbordet när du ska fatta de stora besluten.

#6 Project Management

Så skapar du framgångsrika projekt utifrån egen regi och ekonomisk förvaltning

Alla varumärken eller modehus behöver en skicklig projektledare som kan leda en produkt till toppen. Du som arbetar som projektledare har ofta ansvaret för ett antal varumärke, såväl som för ditt eget team med kollegor. Detta kräver god ledarförmåga och projektledarerfarenhet. Utöver det behöver du ha ett gott öga för budgetar och en skarp överblick över projektets ekonomi. Under denna lektion ger vi dig värdefulla verktyg för att projektleda på ett effektivt och framgångsrikt sätt.

Ansökan och deltagande

Varför ska du ansöka om en plats?

Ansök om en plats på Innovative Fashion management om du brinner för mode och har en ambitiös dröm om en karriär i branschen. Du kommer att möta likasinnade, som likt dig drömmer om att arbeta med mode. Du kommer också att utöka ditt nätverk med erfarna modeproffs, vars mål är att ge dig verktyg och goda råd på vägen till drömmen.

Vem kan delta?

På Innovative Fashion Management strävar vi efter att sammanställa en grupp av motiverade deltagare. När vi utvärderar din ansökan lägger vi stor vikt på att du har drivkraften till att engagera dig i vår undervisning. Tidigare erfarenhet av branschen är inte ett krav – vi hjälper dig på det stadiet du nu befinner dig på. Skicka in en anmälan redan idag, vi har begränsat antal platser.

Kursbevis & nätverk

När du har genomfört branschkursen får du ett kursbevis som du kan använda i samband med ditt CV eller presentera för framtida arbetsgivare.

Utöver det får du tillgång till vår slutna nätverksgrupp för tidigare kursdeltagare och branschfolk, där du kan hålla ditt nätverkande aktivt och snacka med andra Innovative Fashion Managers!