Foto:  Karl-Johan Larsson (press)

Björn Borg startades 1984 och 2014 övergick titelN som CEO & Head Coach till Henrik Bunge. Vi har pratat med Henrik om hans resa fram tills där han är nu har sett ut, vilka utmaningar han stött på längst vägen och vad han gör för att motivera sig själv och sina medarbetare. 

Henriks resa och röda tråd i hans karriär. 

Att ha haft en röd tråd genom sin resa där att få arbeta med olika människor har alltid varit något Henrik gillat och brinner för och har en del med att göra till där han är idag i livet och karriären som CEO på Björn Borg.

–  Jag får nog säga att även om jag gillar mål så kan jag konstatera att ganska mycket i livet handlar om olika tillfälligheter. Att jag hamnade på Björn Borg har att göra med att tidigare CEO slutade och i den vevan var jag i Thailand och jobbade med olika sportföretag. Jag tror att de flesta bolag letar efter individer som har gjort det dom själva tycker att de ska göra. Så har man hållit på med sport så ringer ett sportföretag. Så det är anledningen till att jag hamnade där jag hamnade.

Längst vägen har Henrik egentligen bara haft en utmaning. Och det är att man hela tiden ska se till att ha bra och motiverade medarbetare. Han berättar att det alltid är en utmaning att hitta motiverade och rätt personer i sitt arbete, och när han väl har hittat dem så är det en utmaning att behålla dem.

–  Att de ska känna att de får maximal utveckling annars kanske de går någon annanstans. Men min utgångspunkt har alltid varit att det är människor som gör skillnad och sammanhanget unikt. Att gå in på ett gym är en ganska bra liknelse. Man vill ju gärna tro att det är maskinerna som gör jobbet. Men tar man bort maskinerna så kommer man fram till att det är personerna som är där som gör jobbet, antingen en kompis, en instruktör eller liknande. Det är inte den som har bäst skivstänger som är bäst i gymmet, utan den som är bäst är den som har bäst medarbetare. Det konstanta utmaningen är att se till att ha engagerade medarbetare som vill vara på arbetsplatsen hela tiden och alltid gör sitt bästa. 

Vi frågade Henrik vad han gör för att hålla sina anställda motiverade och utan tvekan svarade han:

– Dels handlar det om att välja individer men starkt självledarskap. I ett sammanhang som Björn Borg behövs tillräckligt många som har ett starkt eget driv och som får saker att hända. De som lyckas och får saker att hända har en tydlig målbild. Min bild av motivation är summan av mål och lust, viljan att sina mål. Det blir tydligt när vi träffar och intervjuar en människa. Då frågar vi alltid vad de har för mål och vad de vill uppnå. De som vet vad de vill kommer vara bra på att arbeta med tydliga mål och för mig är det grunden. 

Henrik berättar att bolaget har en tydlig filosofi som de kallar frame of performance. Den bygger på fem olika frågor. Den första frågan är var ska du någonstans, vad är ditt mål? Den andra frågan handlar om att våga kolla sig själv i spegeln och förstå var man börjar någonstan. Den tredje frågan är vad du ska göra för någonting. Den fjärde är hur du gör det och för Henrik är det värdegrunden. Och den sista femte frågan är varför, vad är drivkraften och varför vill du göra det du vill göra?  Dessa frågor är strukturen och alla på Björn Borg har en tydlig bild var de ska, var de är, vad de ska göra, hur de ska göra och varför. Björn Borg har en tydlig process i att hålla motivationen uppe genom detta ramverk – frame of performance.

Henriks utveckling och hans roll som CEO

Enligt Henrik gör du oftast misstag i början av din karriär och det är just dessa misstag som får dig att utvecklas “

– Om man vill utvecklas så utvecklas man hela tiden. Då letar man efter sätt att lära sig och göra saker annorlunda. Precis i början av karriären så gör man ju massor av misstag som man lär sig väldigt mycket av. Men ska jag summera allting och utgå ifrån mig så lär jag mig av de fel jag har gjort, för de har gjort ont och jag blir påmind om att jag inte vill göra dem igen. Mest för att det är smärtsamt att göra misstag och därför gör man dom inte igen. Men förmodligen är det mycket mer lustfyllt att tänka tvärtom. Alltså att fundera på allt bra man har gjort och göra mer av det. 

Vi frågade vad hans titel som CEO för Björn Borg innebär.

– CEO är en legal titel och innebär att vara ytterst ansvarig för bolaget. Medans Head Coach, som är självutnämnt, handlar om mycket mer. Det handlar om att sammanhanget där man är ska bli bättre. Därför ser jag hellre mig själv som någon ska ska coacha än någon som är CEO. Men däremot så kan man ju inte strunta i CEO, det måste finnas av legala skäl. Men att vara Head Coach är mycket mer självskapande.

Henrik själv har alltid hållit på mycket inom sport där han har erfarenhet inom stora varumärken som Adidas, Peak Performance och Stadium. Under karriären inom sport började han se en slags fusion mellan sport och mode där plagget fick en annan funktion och företagen ville illustrera till en hälsosam livsstil och stora klädkedjor som H&M började göra sportkläder. Henrik säger själv också att det bästa med hans arbete är att kunna inspirera människor till att genom fysisk träning må mycket bättre. Det är även en av Björn Borg kärnor, ett märke till människan för att man ska bli bättre på något annat, leva längre, bli starkare och så vidare.

Idag är fokuset på hållbarhet också säger Henrik. Konsumenten förväntar sig andra produkter och man tar ett ansvar som man inte gjorde tidigare. 

– En tredje skillnad är hur man handlar. 2006 och 2007 handlade man i fysiska butiker, då kunde man inte ens handla Adidas online. Nu 13 år senare så har hela tillväxt ökningen av både mode och sport skett online. Det finns ingen tillväxt i fysiska butiker längre.

Som Henrik tidigare pratat om är att kulturen är stark på Björn Borg där de har en stark närvaro och gör saker tillsammans. Det menar han har varit omöjligt se sista nio månaderna med en pandemi som gör att man inte kan resa och träffa andra. Idag arbetar nästan alla hemifrån och det har påverkat dem mycket.

– I affärerna säljer vi fortfarande rätt mycket till kunder, genom till exempel Intersport och Stadium. Men vi har även egna butiken och i många länder där har butikerna behövt stänga. Har de inte behövt stänga, har de behövt ha massa restriktioner. Vi säljer mindre men å andra sidan säljer vi mer online.

Henrik berättar om sina bästa tips in i modebranschen.

För att summera intervjun har Henrik gett sina bästa tips för den som vill arbeta inom modebranschen. 

– För det första tror jag att man ska vara duktig med att välja sin chef. När man söker arbeten ska man vara noggrann med vilken individ man söker istället för vilken verksamhet. En bra chef ser din potential och vill att du ska växa. Människor runt omkring dig gör en otrolig skillnad. Men också att göra något som man tycker är kul. Arbetslivet är långt och då är det viktigt att man gör något man tycker är kul och som man drivs av. Det är väldigt olika, men man ska få glädje av det man gör och då blir man bättre.

Det andra är att göra så bra man kan, Lägg så mycket kraft och tid som du kan på det du gör så att du blir så bra som möjligt. Gör man allt detta så kan man bli vad man vill. Man ska inte hänga upp sig på att man ska prestera hela tiden. Allting som sker just nu är också en del av livet, inte bara den färdiga produkten.

Drömmer du om en karriär i modebranschen? Läs mer om vår kurs här.