NA-KD är ett av Europas topp 20 snabbast växande verksamheter och ett världsledande företag inom mode och e-handel. Det grundades år 2015 och gjort kollektioner tillsammans med många populära influencers och kändisar. Hos NA-KD finns många drivna och talangfulla anställda med många års erfarenhet inom både fast fashion och high fashion, bland annat Anna Strååt. Vi på Innovative Fashion Management har träffat henne för en intervju.

  • Hur kom du in i modevärlden? Har det alltid varit en dröm eller något du kom in på senare i livet? 
    Jag är uppvuxen med en mormor som sydde barnkläder så fick tidigt intresse för att sy och skapa själv. Men det har inte alltid varit självklart, utan jag alltid varit och nosat i intresset och något år efter gymnasiet sökte jag in till Nordisk Designskola och kom in. Sen fick jag jobb på en gång och nu är jag här. 

  • Vad är det bästa med att arbeta i branschen? 
    Egoboosten man får när man ser att någon har på sig plagg man gjort.

  • Vad är den tuffaste utmaningen? 
    – Det finns många, men framförallt när det är stora omställningar som man inte kan påverka. Exempelvis blockeringen i Suezkanalen, covid-19 och Ukraina-kriget, Hur man då ska få hem produkter i tid, att man behöver börja jobba tidigare etc.

  • Ser att du har arbetat som purchasing/designer assistant. Hur var det? Hur såg dina arbetsuppgifter ut? 
    Jag har gjort det mesta på min resa. Vid något tillfälle jobbade jag med typ alla delar av inköp. Det var okej, men jag är en för kreativ person för att vara stimulerad av det under en längre period. Punktar upp så jag får med allt. Jag orderlade vårt sortiment, såg till att allt kom hem i tid. Hade hand om all provhantering (avmätning, avprovning etc). Kontrollerade att våra färger och print blev korrekta. Gjorde även alla print och grafiska mönster. Vi var inte så många på det företaget så blev att man fick göra mer än vad inköpsassistenterna gör idag på NA-KD.

  • Hur ser din arbetsdag ut som fashion designer? 
    Jag jobbar både som designer för NA-KD ART och sen är jag även Purchade Campaign Cordinator. Som kampanjkoordinator är jag sist i ledet från inköp och först mot editorial och studio. Det går fort i trender och ibland behöver man tänka om från sin originalidé. Allt ifrån att trenden ändrats eller att vissa produkter inte blir av. I designdelen är det väldigt periodbaserat var i processen jag/vi är. Sen jobbar vi alltid med några kollektioner samtidigt så det är lite svårt att beskriva. Men beroende på vilken fas: research, skiss, approval av chefer, så jobbar jag mer eller mindre med mina andra uppgifter.

    När det är skissfas krävs nästan 100% av ens fokus för att helheten ska blir den bästa. Jag blir väldigt påverkad om jag inte får behålla mitt flow. Sen håller man sig uppdaterad varje dag på vad som händer i världen, nyheter, tidningar (online), WGSN och företagets säljande, Modevisningar om det är säsong för det. Ett par gånger i veckan har vi avprovning av rullande kollektioner. Detta gör jag ihop med min inköpare och garment tecnical. Då man väldigt många gånger behöver kompromissa kring vad som fungerar och kostnader. Även strike offs och lab dips är även något vi nästan dagligen jobbar med.

  • Vad är ditt bästa tips för någon som vill arbeta med det du gör? 
    Våga säga vad du tycker och göra det du tycker är rätt trend. Det är inte så farligt att någon inte håller med.

  • Vad gör du för att ta dig ur en “kreativt block”? 
    Finns det lite tid att ta sig ur det. Lägg en dag på att göra sånt men helst inte gör (för att det inte är lika kul), ex sortera swatches, städa bland filer och bilder på datorn, sortera ut gamla prover etc. Har man inte lika mycket tid att slösa så tycker jag att det hjälper mycket att sätta sig på en annan location. Jag har suttit mycket i en hotellobby med mina hörlurar. Sätter mig bland folk men blir inte störd, utan det har hjälpt mig. 

  • Hur är det att arbeta på ett high- & fast fashion företag som NAKD? 
    Man får inte ta sig själv och sina trender på för stort allvar. Det går fort i trender och vad alla tycker, ibland ryker dina darlings. Det är inget man kan deppa för, det finns alltid nya darlings. Detta företag har alltid passat mig väldigt bra, hög puls, otroligt roliga kollegor. 

  • Vi läste en artikel i E-handel om NA-KD’s hållbarhetsarbete, bland annat fossilfria leveranser. Hur mycket engagerar sig företaget i frågor gällande social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet? 
    Vi jobbar jättemycket med detta, men denna fråga är bäst om ni drar med vår quality deptartment/kvalitetstekniker!

  • Vad är dina framtidsspaningar, på kommande/framtida mode?
    Jag tror att vi kommer att gå åt det mer minimalistiska hållet, absolut inte tråkigt men mer minimalistiskt. Sen tror jag även motpol till det minimalistiska blir ett mer grounge/rock mode. Väldigt klassiskt för perioden av lågkonjunktur etc. 

  • Om du får drömma fritt, hur klär sig folk om 10 år? Och om 50 år?
    Om 10 år tror jag inte att det har hänt så mycket, förhoppningsvis har konsumenten börjat gå åt att äga mindre och laga mer. Men får jag önska så är det mycket färg och mönster. Man blir så glad av att se andra i färg. Om 50 år… nu är jag dramatisk och tror att vi måste ha hamnat i läget att vi inte kan göra plagg av plast. Alla plagg är mycket mer långlivade och samma med färgerna behöver vara mer långlivade och även då mer neutrala. Plaggen behöver leva länge och färgklickarna, eller de som sticker ut, blir till att hyra.

Stort tack för intervjun! Det verkar som du har väldigt spännande yrke.
Absolut, tack!