Vi har pratat med Head of PR & Marketing i Envii (idag Head of PR & Marketing Samsøe Samsøe) Sofie Niebuhr, och frågat henne om hennes väg in i modebranschen. Dessutom ger hon några goda råd till dig som drömmer om en karriär inom modebranschen.

Sofies arbete som Head of PR & Marketing består främst av att kommunicera Envii ut till varumärkets målgrupp. Sofie ansvarar därför för att skapa innehåll och planera kommande fotograferingar, projekt, evenemang och designsamarbeten. Sofie är även ansvarig för Enviis sociala medier, där hon dagligen planerar och uppdaterar tillsammans med sin PR-koordinator.

Sofies väg in i modebranschen

“Jag började på CBS och flyttade till Köpenhamn efter att ha bott i London några månader. Jag började strax efter på Carlsberg i deras avdelning för handel och senare på avdelningen för marknadsföring. Jag ansåg mig aldrig vara särskilt kreativ, men efter några år på CSB fick jag en känsla av att jag gillar marknadsföring, och särskilt branding, och därmed hade en naturlig förståelse för kommunikation. Då trodde jag inte alls att jag visste hur jag kunde använda min utbildning i modebranschen, för jag hade kanske en tro och ett intryck av att man borde vara någon speciell, ellet veta mycket om internationella designers, catwalks, folk i branschen, trender och konkurrenter. När jag stannade på Carlsberg och började på magisterexamen på CBS kände jag att mitt intresse för mode hade ökat – antagligen eftersom jag hade arbetat inom ölindustrin och kände behövde prova något helt annat. Jag kontaktade Anne, som idag är min nuvarande chef och erbjöd mig en tillfällig tjänst som PR- och marknadsföringskoordinator på Envii, som senare blev ett heltidsjobb, och nu har jag varit anställd i 4 år. Du lär dig vansinnigt mycket på vägen och genom att kastas in i den. Det var ett stort och unikt tillfälle som Anne gav mig då, så jag kunde arbeta praktiskt, och inte bara läsa flera hundra sidor om varumärkesarbete på CBS.”

Den nya Envii-tjejen

Vi frågade Sofie vad hennes hittills största framgång har varit;

“Oj, det tycker jag är svårt. Jag tror att det har varit många bra projekt och initiativ som vi har arbetat med tillsammans på Envii. Men en av de riktigt stora är kanske den jag har jobbar väldigt hårt och mycket proaktivt med sedan jag började för 4 år sedan; skapa varumärkesmedvetenhet och utveckla varumärket Envii i rätt riktning för rätt målgrupp på rätt plattformar. När jag började var inte Instagram vår huvudsakliga plattform, så min största uppgift var att direkt fördjupa mig i målgruppen, omdefiniera Envii-tjejen och hitta ett sätt att profilera varumärket i den riktning som önskades.”

Modebranschens utmaningar idag

Sofie ser CSR som en av modebranschens största utmaningar, men hon tror också att det är en möjlighet. Under ett antal år har ökad medvetenhet skapats om CSR och hållbarhet, och förväntningarna har också blivit större för aktörerna i modebranschen.  

“Jag tror att fler och fler varumärken måste gå mot denna riktning om de vill överleva på lång sikt, eftersom jag tror att det blir en helt naturligt köpfaktor. Klädproduktion är en av de största bovarna i förhållande till klimatet, och därför måste sättet man producerar kläder och kollektioner förändras på allvar, liksom hur man transporterar det och i allmänhet hur man arbetar. Tillsammans med detta tror jag att vi kan förvänta oss en motreaktion i förhållande till hela kulturen av perfektion, influencersmarknadsföring och hela den otroliga vågen av falska följare som man har sett. Jag tror att vi kommer att se mycket mer “naturligt” och mer meningsfulla kampanjer, budskap, kollektioner och samarbeten. Marknadsföring med detta syfte kommer utan tvekan att vara det nya, och varumärken måste hitta sitt VARFÖR för att bli konkurrenskraftiga i ett samhälle där konsumenten blir mer och mer kritiskt och alltmer kräver varor och tjänster som har mer mening, och som väcker bra känslor hos en. Produkten i sig räcker inte längre.”

Måste man vara någon speciell för att arbete i modebranschen?

“Alla människor är speciella, för alla är inte samma – och jag tror att modebranschen skiljer sig från andra branscher i den meningen att man måste vara på en plats där man kan vara trogen mot sig själv och kunna ge även de bästa förutsättningarna för att arbeta med något du tycker ger glädje och mening. Modebranschen kan ha fått ett rykte att vara en hård och tuff bransch, men jag tror att det kommer från det faktum att det finns så många passionerade människor i denna bransch. Många arbetar med mode eftersom det är deras stora passion och hobby. I modebranschen, som alla andra branscher, måste du hitta din inre passion, drivkraft och vara öppen och ödmjuk mot de människor och möjligheter du möter på vägen.”

Sofies bästa råd till dig som vill arbeta inom modebranschen

“Modebranschen är en väldigt spännande och dynamisk bransch som ständigt förändras och där det alltid finns nya möjligheter och alltid någonstans att passa in. Jag lärde mig mycket tidigt av min pappa att du skapar ditt eget jobb – och det är först de senaste åren som jag på riktigt har förstått vad han menade med det. Men han har helt rätt, och om du drömmer om ett jobb i modebranschen måste du gå ut och skapa det och göra val som kan leda dig i den riktning du vill gå. Det är också okej att inte veta exakt vilken plats, eller vilka erfarenheter och kompetenser som specifikt kännetecknar dig, du får reda på det under resan, och allt och alla människor bör ses som läro- och kunskapsrika tillfällen.” 

Skriven av Nicoline Juhl Gyrming

Drömmer du om en karriär i modebranschen? Läs mer om vår kurs här