Drömmer du om att bli upptäckt i modevärlden? På grund av din klädstil, designskisser eller annat. Då har vi på Innovative Fashion Management något för dig. En lista med tips för att modebranschens rampljus ska riktas mot dig.

Identitet & Röd tråd
Sätt dig ner och fundera: vem är jag i modevärlden? Vad är din USP? Skriv upp mål och rita upp en drömbild. Ett lätt snedsteg i branschen är att försöker ta sig an så många olika aspekter att det upplevs som rörigt. Genom att hålla en röd tråd i ditt skapande blir det lättare att du identifierar dig. Dina följare känner sig trygga i ditt content vilket är uppskattat, även om de längtar efter att få fascineras. Det behöver inte innebära att du inte ska utmana gränser eller komma med nytänkande idéer. Utan mest om att lansera content som enkelt går att se är ditt. Även här handlar det om att ge det tid. Våga fortsätta även om det känns som bekräftelsen från andra är liten.

Aktivitet & Engagemang
Lite liknande punkten ovanför. Aktivitet är otroligt viktigt för att uppmärksammas i den rivaliserande fashionindustrin. Engagera dina följare. Ha frågestunder, quiz, be om åsikter och efterfråga deras bästa tips. Genom att skapa en dialog kommer aktiviteten på ditt konto öka. Följarna känner sig hörda och viktiga. Snygga redigeringar, genomtänkta captions och hög aktivitet kombinerat kan inte annat än bli succé.

Nätverkande (Online & IRL)
Kontakter kan vara avgörande för att bli upptäckt. Ju fler personer som har kännedom om ditt namn, desto större är chansen att du uppmärksammas. Det kan vara genom att nätverka fysiskt på event, fester eller andra tillställningar. Eller gå en utbildning som ger dig ett kontaktnät, exempelvis vår fashionkurs. Men det går lika bra att nätverka online. Var aktiv på Instagram genom att följa, gilla och kommentera andras inlägg. Oavsett hur stora eller små deras konton är. På så sätt sprids ditt konto, du kan lätt interagera med likasinnade personer som antingen är i branschen eller vill in. Det kan kännas läskigt till en början, men det kommer garant att vara mödan värt. Däremot krävs det tålamod. Nätverkande sker inte över en natt utan kan ta ett tag. Men som sagt: det kommer att vara värt varenda minut.

Bli publicerad
En lite ovanligare punkt, men som kan ge dig en rejäl skjuts. Kontakta tidningar i närheten, pitcha dig själv till andra Instagramkonton eller sätt upp stickers på stan. Genom att bli publicerad så blir du också upptäckt. Sälj in din unikhet, visa dina bästa sidor och berätta varför du är modevärldens kommande stjärnskott. Det behöver inte vara på ett skrytsamt sätt utan mer ett “Hej! Det här gör jag, vad tycks?”. Se bara till att ha skapat din identitet innan och satt din USP.

Portfolio
Utöver ett instagramkonto rekommenderar vi att även skaffa en portfolio. Skapa en hemsida, lägg ut dina verk och sätt din prägel på det. Portfolio är enkelt att skicka iväg till olika företag och även enkelt för dem att besöka. Det upplevs även som professionellt att ha en portfolio med dina arbeten. Ju mer unik och genomarbetad den är, desto större sannolikhet att bli upptäckt.

Ambition & Passion
Det sägs att hårt arbete slår talang, vilket stämmer. Oavsett hur hård modebranschen verkar så kommer du otroligt långt på din ambition och passion. Det lyser igenom arbetet om skaparen har brunnit för det. Även om det inte passar in i samhällets normer eller boxar; så länge du tror på det så kommer det att gå vägen. Människor älskar att ta del av och följa passionerade personer. Dessutom: om inte du tror på det, vem ska? Din dröm är din dröm för att du vill uppfylla den. Även om det är utöver standarden.

Svårare än såhär är det inte! Nyckeln är tålamod. Otroligt få personer blir stjärnor över en natt, men många blir det med tiden. Det gäller bara att vara uthållig, orka gå i lite motvind och alltid visa framfötterna. Är det denna bransch du vill vara i, så är det denna bransch du ska kämpa för.